Skip to main content

BLIK - nie daj się oszukać

BLIK to kod wygenerowany przez Twoją aplikację bankową. Umożliwia on dokonanie szybkiej płatności za zakupy w sklepach stacjonarnych, ale również internetowych lub wypłatę pieniędzy z bankomatu. Właśnie tą możliwość najczęściej wykorzystują oszuści. Niestety są niezwykle sprytni.

Najczęściej wykorzystywane mechanizmy polegają na:

  1. włamaniu się na konto Messenger
  2. podszywaniu się za infolinie BANKU

Włamując się na konto Messengera przestępca wyszukuje osoby, z którymi najczęściej komunikujemy się. Sprawdza nawet w jaki sposób się do nich zwracamy. Następnie prosi wybraną osobę o „pomoc”. Często wykorzystuje sytuację, o której wcześniej pisałeś z mamą czy ze znajomym. Na przykład: podszywając się pod Ciebie wysyła „prośbę” o opłacenie lekarstw, o których pisaliście ze znajomym. Wiarygodne, prawda? Czasami też wysyła taką informację do wszystkich, licząc na to, że zawsze ktoś zareaguje!

 Zachowaj ostrożność:

  • Zadzwoń do osoby, która wysyła do Ciebie wiadomość, i potwierdź jej prośbę, nim zdecydujesz się zrobić przelew BLIK-iem.
  • Korzystaj z dwuskładnikowego uwierzytelnienia logowania do kont na Facebooku i innych serwisach społecznościowych.
  • Nie podawaj nikomu danych do logowania do swoich serwisów społecznościowych, żeby uniknąć przejęcia Twojego profilu przez niepowołane osoby.
  • Korzystaj z PINu do swojego telefonu.

Drugi model działania polega na podszywaniu się za infolinię  BANKU. Oszuści kontaktują się z klientem banku i informują go, że właśnie padł ofiarą przestępstwa i ktoś włamał się na jego konto. Jest to o tyle przekonujące, że wydaje się jakby połączenia nadchodziły z rzeczywistych numerów infolinii. W takim scenariuszu ataku KLIENCI są przekonani, że mają kontakt z pracownikami banku, ponieważ na wyświetlaczu ich telefonu wyświetla się nazwa banku czy numer oficjalnie podany na stronie internetowej, gdzie mają prowadzony rachunek bankowy.
Oszuści informują o rzekomej próbie popełnienia przestępstwa: przelewu lub wypłaty środków w bankomacie, próbie zaciągnięcia pożyczki na dane klienta czy zmiany numeru telefonu przypisanego do numeru rachunku bankowego. Najczęściej klienci skłaniani są do zainstalowania programu, który pozwala przestępcom na zdalne przejęcie kontroli nad komputerem lub telefonem klienta. Wszystko odbywa się pod pozorem instalacji aplikacji pozwalającej działowi technicznemu banku na zeskanowanie urządzenia klienta oraz zabezpieczenie go przed dalszymi próbami przejęcia konta. W ten sposób przestępcy np. generują kody BLIK, dzięki którym wypłacają środki w bankomacie, zmieniają sposób autoryzacji czy dokonują kolejnych transakcji płatniczych najczęściej z wykorzystaniem usługi przelewów natychmiastowych. Zdarza się też, że klient jest manipulowany i skłaniany do zaciągnięcia kredytu za pośrednictwem bankowości elektronicznej.

Zachowaj ostrożność:

  • Rozłącz się  i samodzielnie zadzwoń do banku, wycierając numer inny niż ten z którego dzwoniono do Ciebie.
  • Pamiętaj, że osoba kontaktująca się w imieniu banku nigdy nie poprosi nas o dane do logowania, podanie kodu BLIK.
  • Pamiętaj, że pracownik  banku nigdy nie poprosi nas o  zainstalowania aplikacji nieznanego pochodzenia.

Przypominamy również o innej metodzie stosowanej przez oszustów - oszustwo na pracownika Banku. Pod pozorem troski o bezpieczeństwo Twoich środków i operacji finansowych przestępcy mogą kontaktować się z Tobą telefonicznie i nakłaniać Cię do:

  • przekazania identyfikatora i hasła do bankowości elektronicznej,
  • podania danych kart płatniczych (numer i kod CVV/CVV2), kodu BLIK lub innych ważnych danych (np. PESEL, skanu dokumentu tożsamości),
  • zainstalowania dodatkowego oprogramowania na komputer lub aplikacji na smartfonie (AnyDesk/TeamViewer),
  • wyręczenia w wykonaniu lub dokończeniu transakcji w bankowości internetowej lub aplikacji mobilnej.

Nigdy nie podawaj powyższych danych, nie instaluj dodatkowych aplikacji i nie potwierdzaj żadnych operacji, które nie były zlecone przez Ciebie. Czytaj dokładnie treść SMS z kodami autoryzacyjnymi oraz powiadomienia w aplikacji mobilnej.
Karty płatnicze możesz samodzielnie blokować i odblokowywać za pomocą portalu www.kartosfera.pl, za pomocą bankowości internetowej www.absbank24.pl oraz w naszej aplikacji mobilnej.
Aplikacja mobilna dla urządzeń z systemem Android - Nasz Bank, dla urządzeń z iOS - ABS Bank.
Więcej informacji dot. aplikacji mobilnej - sprawdź

Szanowni Państwo,

informujemy, iż w związku z pracami serwisowymi w nocy z 12 pździernika na 13 października (sobota/niedziela) w godz. 23:00 do 5:00 usługa BLIK będzie niedostępna.

W nocy z 15 na 16 października (wtorek/środa) w godz. od 0:00 do 5:00 wystąpią przerwy w działaniu usług dostępu Internet Bankingu.

Przepraszamy za utrudnienia.

CENTRALA/ODDZIAŁ ANDRYCHÓW

ul. Krakowska 112, 34-120 Andrychów

+48 33 870 41 72

Godziny otwarcia:

poniedziałek, środa, piątek - 8:00-16:00

wtorek, czwartek - 8:00-17:00

ODDZIAŁ WIEPRZ

ul. Centralna 3, 34-122 Wieprz

+48 33 875 50 31

Godziny otwarcia:

poniedziałek, środa, piątek - 8:00-16:00

wtorek, czwartek - 9:00-17:00

ODDZIAŁ OŚWIĘCIM

ul. Kościelna 1, 32-600 Oświęcim

+48 33 844 72 00

Godziny otwarcia:

wtorek, czwartek, piątek - 8:00-16:00

poniedziałek, środa - 9:00-17:00

ODDZIAŁ WILAMOWICE

ul. I.Paderewskiego 17, 43-330 Wilamowice

+48 33 845 71 02

Godziny otwarcia:

poniedziałek, środa, piątek - 8:00-16:00

wtorek, czwartek - 9:00-17:00

Punkt Obsługi Bankowej Osiek

ul. Główna 125, 32-608 Osiek

+48 33 845 82 38

Godziny otwarcia:

poniedziałek-piątek - 8:00-16:00

Punkt Obsługi Bankowej Polanka Wielka

ul. Długa 61, 32-607 Polanka Wielka

+48 33 848 82 93

Godziny otwarcia:

poniedziałek-piątek - 8:00-16:00

Punkt Obsługi Bankowej Pisarzowice

ul. Św. Floriana 24, 43-332 Pisarzowice

+48 33 845 75 13

Godziny otwarcia:

poniedziałek, środa, piątek - 8:00-16:00

wtorek, czwartek - 9:00-17:00

Znajdziesz nas też tutaj