• Przeniesienie Rachunku Płatniczego

    Przeniesienie Rachunku Płatniczego

    Jak to zrobić? - podstawowe informacje

    Co oznacza przeniesienie rachunku?
    Przez przeniesienie rachunku płatniczego między Bankami mającymi siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej należy rozumieć przekazanie, z upoważnienia konsumenta, przez dostawcę przekazującego dostawcy przyjmującemu informacji o wszystkich lub niektórych zleceniach stałych dotyczących poleceń przelewu oraz regularnie przychodzących na rachunek płatniczy prowadzony dla konsumenta przez dostawcę przekazującego poleceniach przelewu i poleceniach zapłaty, w ramach rachunku płatniczego albo jakiegokolwiek dodatniego salda, z rachunku płatniczego prowadzonego przez dostawcę przekazującego na rachunek płatniczy otwarty dla konsumenta przez dostawcę przyjmującego, w walucie rachunku płatniczego, którego dotyczą przekazywane informacje, łącznie z ewentualnym zamknięciem rachunku płatniczego prowadzonego dla konsumenta przez dostawcę przekazującego.

    Ma to zastosowanie do rachunków płatniczych umożliwiających co najmniej:
    1) dokonywanie wpłat środków pieniężnych na ten rachunek;
    2) dokonywanie wypłat gotówki z rachunku;
    3) zlecanie i odbieranie transakcji płatniczych.

    Bank przyjmujący, który nie świadczy usług świadczonych przez dostawcę przekazującego w ramach prowadzonego rachunku płatniczego, nie jest obowiązany do ich świadczenia w ramach rachunku otwieranego przez niego dla konsumenta w ramach przeniesienia rachunku.

    Co powinienem wiedzieć o przeniesieniu rachunku?
    Bank przekazujący lub Bank przyjmujący informują konsumenta, nieodpłatnie, na jego żądanie, w sposób przejrzysty i czytelny, o trybie przeniesienia rachunku płatniczego.
    Informacje obejmują w szczególności:
    1) obowiązki i uprawnienia dostawcy przekazującego, dostawcy przyjmującego i konsumenta;
    2) terminy zakończenia poszczególnych czynności w ramach przeniesienia rachunku płatniczego;
    3) wskazanie usług płatniczych, które świadczy Bank przyjmujący, w tym warunków, na jakich je świadczy, oraz możliwych ograniczeń, które mogą wyniknąć w trakcie przeniesienia rachunku płatniczego w powiązaniu z tymi usługami;
    4) opłaty związane z przeniesieniem rachunku płatniczego, o ile są pobierane;
    5) dane, które konsument będzie musiał przedstawić w celu przeniesienia rachunku płatniczego;
    6) wskazanie pozasądowych procedur rozstrzygania sporów, w tym właściwych sądów polubownych.

    Jak przeprowadzić całą procedurę?
    Pierwszym krokiem do przeniesienia rachunku, jest wybór nowego Banku, a w ramach jego oferty, wybór rachunku bankowego. Kolejno należy złożyć wniosek o przeniesienie rachunku wraz z upoważnieniem. Druki dostępne są w placówkach bankowych i na stronie internatowej.
    Po złożeniu przez konsumenta upoważnienia do przeniesienia rachunku płatniczego i w zakresie w nim określonym, Bank przyjmujący podejmuje czynności zmierzające do przeniesienia rachunku płatniczego konsumenta lub usług powiązanych z rachunkiem płatniczym wskazanych przez konsumenta w zakresie, w jakim Bank przyjmujący świadczy takie usługi. W przypadku gdy rachunek płatniczy jest prowadzony dla dwóch lub więcej konsumentów, upoważnienia udzielają wszyscy konsumenci.
    W ramach w/w upoważnieniu konsument może w szczególności:
    1) określić szczegółowo przychodzące polecenia przelewu i zlecenia stałe dotyczące poleceń przelewu oraz udzielić dostawcy przyjmującemu zgód na realizację poleceń zapłaty, które mają zostać przeniesione;
    2) określić datę, od której zlecenia stałe dotyczące poleceń przelewu oraz polecenia zapłaty mają być wykonywane z rachunku płatniczego prowadzonego przez dostawcę przyjmującego.
    Bank przyjmujący, w terminie 2 dni roboczych od dnia otrzymania upoważnienia, zwraca się do dostawcy przekazującego o dokonanie następujących czynności, o ile zostały objęte upoważnieniem:
    1) przekazania dostawcy przyjmującemu oraz konsumentowi, w przypadku gdy tego zażądał, wykazu istniejących zleceń stałych dotyczących poleceń przelewu oraz dostępnych informacji o udzielonych zgodach na realizację poleceń zapłaty, które mają zostać przeniesione;
    2) przekazania dostawcy przyjmującemu oraz konsumentowi, w przypadku gdy tego zażądał, dostępnych informacji o regularnie przychodzących poleceniach przelewu oraz zleconych przez wierzyciela poleceniach zapłaty zrealizowanych na rachunku płatniczym konsumenta w ciągu 13 miesięcy poprzedzających dzień zwrócenia się o te informacje;
    3) zaprzestania akceptowania poleceń zapłaty i przychodzących poleceń przelewu, ze skutkiem od dnia określonego w upoważnieniu, w przypadku gdy Bank przekazujący nie zapewnia automatycznego przekierowywania przychodzących poleceń przelewu i poleceń zapłaty na rachunek płatniczy konsumenta u dostawcy przyjmującego;
    4) anulowania zleceń stałych ze skutkiem od dnia określonego w upoważnieniu;
    5) przekazania środków pieniężnych pozostających na rachunku płatniczym prowadzonym przez dostawcę przekazującego w dniu określonym przez konsumenta w upoważnieniu;
    6) zamknięcia rachunku płatniczego prowadzonego przez dostawcę przekazującego w dniu wskazanym przez konsumenta w upoważnieniu.

    Czy Bank przekazujący może odmówić przeniesienia rachunku?
    Tak. Jednak w przypadku gdy nieuregulowane zobowiązania uniemożliwiają zamknięcie rachunku płatniczego konsumenta, Bank przekazujący niezwłocznie informuje o tym konsumenta.
    Bank może stwierdzić istnienie nieuregulowanych zobowiązań uniemożliwiających zamknięcie rachunku, jeżeli dotyczy to w szczególności rachunku:
    1) na którym jest blokada środków z tytułu nierozliczonej transakcji płatniczej;
    2) z którego są dokonywane spłaty kredytów, w tym udzielonych z wykorzystaniem karty kredytowej;
    3) na którym dokonano zajęcia środków w toku postępowania egzekucyjnego lub zabezpieczającego;
    4) z blokadami środków;
    5) na którym została ustanowiona kaucja środków na poczet zobowiązań konsumenta wobec innego dostawcy;
    6) z saldem zerowym i zaległymi opłatami, w przypadku gdy Bank przyjmujący nie wprowadza przekroczenia salda na rachunku, a opłaty są naliczone, ale nie zostały pobrane;
    7) z saldem ujemnym;
    8) z otwartą akredytywą, otwartym inkasem dokumentowym lub inkasem czeków w obrocie krajowym lub dewizowym;
    9) prowadzonego dla konsumenta, wobec którego zostało wydane postanowienie o ogłoszeniu przez niego upadłości lub który złożył wniosek o ogłoszenie upadłości;
    10) powiązanego z członkostwem u dostawcy prowadzącego taki rachunek.

    Czy mogę przenieść rachunek do innego Banku na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego?
    Jeżeli konsument poinformuje dostawcę prowadzącego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jego rachunek płatniczy o zamiarze otwarcia rachunku płatniczego u dostawcy prowadzącego działalność w innym państwie członkowskim, Bank prowadzący rachunek płatniczy, po otrzymaniu tej informacji:
    1) przekazuje konsumentowi, nieodpłatnie, wykaz istniejących zleceń stałych dotyczących poleceń przelewu oraz udzielonych przez dłużnika zgodach na realizację poleceń zapłaty, o ile są dostępne, a także dostępne informacje o regularnie przychodzących poleceniach przelewu oraz zleconych przez wierzyciela poleceniach zapłaty zrealizowanych na rachunku płatniczym konsumenta w ciągu 13 miesięcy poprzedzających dzień otrzymania informacji;
    2) przekazuje środki pieniężne pozostające na rachunku płatniczym konsumenta na rachunek płatniczy konsumenta u nowego dostawcy usług płatniczych, o ile informacja zawiera dane umożliwiające jego identyfikację i identyfikację rachunku płatniczego konsumenta;
    3) zamyka rachunek płatniczy konsumenta, o ile takie żądanie jest objęte informacją.

    WNIOSEK - pobierz
    PEŁNOMOCNICTWO - pobierz

    Szanowni Państwo,

    informujemy o planowanych pracach w infrastrukturze ITCARD S.A.:

    W dniu 02.03.2024r. od godz. 21:00 do godz. 23:00 wystąpi ryzyko przerw w obsłudze transakcji kartowych w tym również wpłat w tym BLIK w bankomatach. Przerwy w realizacji transakcji nie są planowane.

     W dniu 03.03.2024r. od godz. 20:00 do godz. 21:30 wystąpi ryzyko przerw w obsłudze transakcji kartowych w bankomatach. Przerwy w realizacji transakcji nie są planowane.

    W dniu 04.03.2024r. od godz. 00:01 do godz. 03:00 wystąpią przerwy w obsłudze transakcji kartowych w tym również wpłat w tym BLIK w bankomatach.

     Przepraszamy za utrudnienia.

     

     

     

     

    CENTRALA/ODDZIAŁ ANDRYCHÓW

    ul. Krakowska 112, 34-120 Andrychów

    +48 33 870 41 72

    Godziny otwarcia:

    poniedziałek, środa, piątek - 8:00-16:00

    wtorek, czwartek - 8:00-17:00

    ODDZIAŁ WIEPRZ

    ul. Centralna 3, 34-122 Wieprz

    +48 33 875 50 31

    Godziny otwarcia:

    poniedziałek, środa, piątek - 8:00-16:00

    wtorek, czwartek - 9:00-17:00

    ODDZIAŁ OŚWIĘCIM

    ul. Kościelna 1, 32-600 Oświęcim

    +48 33 844 72 00

    Godziny otwarcia:

    wtorek, czwartek, piątek - 8:00-16:00

    poniedziałek, środa - 9:00-17:00

    ODDZIAŁ WILAMOWICE

    ul. I.Paderewskiego 17, 43-330 Wilamowice

    +48 33 845 71 02

    Godziny otwarcia:

    poniedziałek, środa, piątek - 8:00-16:00

    wtorek, czwartek - 9:00-17:00

    Punkt Obsługi Bankowej Osiek

    ul. Główna 125, 32-608 Osiek

    +48 33 845 82 38

    Godziny otwarcia:

    poniedziałek-piątek - 8:00-16:00

    Punkt Obsługi Bankowej Polanka Wielka

    ul. Długa 61, 32-607 Polanka Wielka

    +48 33 848 82 93

    Godziny otwarcia:

    poniedziałek-piątek - 8:00-16:00

    Punkt Obsługi Bankowej Pisarzowice

    ul. Św. Floriana 24, 43-332 Pisarzowice

    +48 33 845 75 13

    Godziny otwarcia:

    poniedziałek, środa, piątek - 8:00-16:00

    wtorek, czwartek - 9:00-17:00

    Znajdziesz nas też tutaj